zaterdag 15 maart 2014

Nieuwe reeks ex voto's van A.K.




'De zoete wraak van Xeroderma pigmentosum'
A.K. (1914-2010)  (ongedateerd) 2004
gemengde techniek op paneel

11,9 x 21,5 cm
DVVJ_AK4_001
© Stichting De Vrienden van Job




Beste Rinke,
De boel heeft even stilgelegen; ik trok de gebrekkige ontvangst van mijn laatste bundel niet. Alhoewel ik natuurlijk best weet dat recensenten van de grote kranten mislukte dichters zijn en tegenwoordig veel minder invloed hebben dan vroeger, toch ben ik geneigd mezelf en mijn eigen maaksels omlaag te praten tot er geen enkele steen nog op een andere ligt. Soms denk ik erover bij de gemeentereiniging te gaan werken, dan kun je nog eens echt schoon schip maken.
Maar niet te lang getreurd: ik ben er alweer goeddeels overheen en bedacht me ineens dat ik bij de ex voto’s helemaal niet verplicht ben stapel voor stapel keurig door te werken, vanaf stapel 1 tot stapel zoveel, maar gewoon kan neuzen tussen de stapels om te zien waar ik zin in heb.

Stapel 4 beviel me wel. Je moet maar eens kijken. Het lijkt me vrij duidelijk dat al deze paneeltjes bij elkaar horen en als het ware een verhaal  vormen. Op de achterzijde staan een soort gedichten of gebeden. Maar zoals al gezegd: het handschrift van A. is knap onleesbaar. Maar goed, daar kijken we mettertijd wel naar. De enige regel die ik kon lezen is deze: 'De zoete wraak van Xeroderma pigmentosum.'  Maar dat is omdat die Latijnse naam veel netter is geschreven dan de rest van de tekst.

Kijk liever eerst eens naar de voorstelling op het eerste paneeltje, dat boven op de stapel van 9 stuks lag. Rechts zie je, dat is bij al die dingen zo, steeds de Madonna -ook Magda?- in een soort klederdracht gestoken. Links zie je steeds een deel van het menselijk lichaam waarmee iets aan de hand is. Het lijkt te gaan om allerlei huidziektes, de een nog gruwelijker dan de ander. Ik zal de familie van A.K. eens vragen of die weet of A. zelf een huidziekte had  of dat er wellicht andere patiënten in de inrichting waren die daar last van hadden. Ik vind de reeks erg mooi, maar durf me niet goed uit te spreken over het niveau van het schilderwerk. Laat gauw eens weten wat jij vindt.
Groet Jozef